היסטוריה של יפן

"ניהון" השם המקומי למדינה שמשתמשים בו תושבי מדינת יפן, ששמים על המטבע, בולי הדואר, באירועים הרשמיים של המדינה ועוד- השם שניתן למדינה מהשכנים הסינים אשר פירוש המילה ניהון הוא המקום שממנו זורחת השמש מאחר ומדינת יפן היתה כמקור השמש ואיפה שהיא זורחת על מדינת סין- ני פירושה שמש, הון פירושה מקור.

ההיסטוריה המתועדת של היפן מתחילה מהמאה ה 5 לספירה, כאשר התחילו היפנים ללמוד כתיבה וקריאה משכנתם הגדולה סין. התיעוד הראשון היה הספר העתיק ביותר שעדיין שמור ונקרא "קוג'יקי" "Kojiki" שכתיבתו היתה בשנת 712 לספירה, התיעוד השני נקרא "ניהון שוקי" – דברי ימי יפן- הנכתב בשנת 720 לספירה הוא הספר השני בהיסטוריה של יפן הקלאסית. שני ספרים אלו מתעדים אירועים ואגדות שליוו את הקיסר היפני "ג'ינמו טינו" בהקמתו למדינה היפנית מאז שנת 660 לפני הספירה, ועל פי ספרים אלו ג'נימו הוא אכן צאצא של אלת השמש " אמאטראסו או מי- קאמי".

עד עצם היום הזה מדענים לא הצליחו לקבוע מה שורשיהם של התושבים הראשונים של הארכיפלג היפני, אולם, מה שבטוח הוא שהתושבים היפנים גדלו כתוצאה מתערובת של כמה מינים שונים של בני אדם.

השתלשלות האירועים ההיסטוריים של מדינת יפן החלה מאלפי שנים לפני הספירה התקופה הזו נקראת- "תקופת האבן".

ההיסטוריה היפנית מחולקת לפי תקופות אך היסטורינים לא הסכימו ביניהם על תחילת וסיום רוב התקופות לכן אפשר למצוא שיש חפיפה בין תקופה אחת ושניה מבחינת שנות התחלתה וסיומה. תקופות אלו הן-

  • תקופת ג'ומון- שהתחילה בין השנים 8000- 300 לפני הספירה- התקופה שבה התחילה עשיית הקרמיקה ועיצובה. במאה ה5 לפני הספירה התחילו התושבים להשתמש בטכניקת גידול האורז בשדות המוצפים במים שפותחה על ידי הסינים ביפן באמצעות קוריאה.
  • תקופת יאיואי- התקופה בין 300 לפני הספירה ועד למאה ה4 לספירה- פיתוח טכניקות לחקלאות במיוחד האורז ושימוש בכלים מתכתיים.
  • המאה ה 4- וה 5 – התקופה שבה התחיל איחודה של ממלכת יאמאטו, התפשטותם של מקדשים והנצחתם ברחבי הארץ, כניסת הבודהיזם, האותיות הסיניות, טכניקות חדשות והיבטים אחרים של התרבות המאומצת מסין.

עידן בניית הערים הגדולות ותחילתה של האצולה

  • המאה השישית עלייתו של הנסיך שוטוקו לשלטון.
  • בתחילת המאה השביעית הושלמה משימת בנייתו של בית המקדש הוריוג'י, בניין העץ הכי עתיק בכל העולם שעדיין קיים עד היום.

מהמאה ה- 8 ועד למאה ה- 12

  • בשנת 710 עיר הבירה עברה להיות "נארא"
  • 752 השלמת הבנייה של פסל בודהה הענק והכי גדול בתוך בית המקדש "תודאיג'י"
  • משנת 794 ועד המאה ה- 12 קיוטו הפכה להיות עיר הבירה, תחילת השימוש באותיות היפניות "הקאנא", כתיבתו של הסיפור העתיק ביותר בעולם והנקרא "גנג'י מונוגתארי".
  • במאה ה 12 הקמתה של ממשלת קאמאקורא (שוגנאט).
  • במאה ה 13 – יפן הותקפה ע"י המונגולים פעמיים
  • במאה ה 14 – בנייתו של בית המקדש המוזהב בקיוטו.
  • במאה ה 15 בנייתו של בית המקדש הכסוף בקיוטו.
  • בסופה של המאה ה 15 החלה להתפשט המלחמות בין האצילים לפיאודלים ברחבי יפן.
  • במאה ה- 16 כניסת כלי הנשק ליפן באמצעות המדינה הפורטוגלית, כניסת הדת הנוצרית למדינה והתפשטותה בין התושבים.
  • תקופת הסמוראי – היא מתחילתה של המאה ה 17 שבה התפשטה והתפתחה בניית בתי המקדש בכל רחבי המדינה ובשנת 1639 הוכרז במדינה על סגר מוחלט שלא לצאת מהמדינה ולא להיכנס אליה עד לשנת 1853 .

בשל בידודה הגיאוגרפי של יפן, המדינה נכנסה לעידן ההיסטוריה אחרי שכניה האסיאתיים. תקופת התחייה הראשונה של יפן היתה לאחר כניסת הבודהיזם למדינה, שבה היה ציטוט של רבים מפלגי הציוויליזציה הסינית. התקופה השנייה היתה אחרי המאה השמינית לספירה כאשר הציטוט היה למידע והידע המערבי, וזה אחרי שמדינת יפן היתה לאורך 250 שנה סגורה ומונעת כניסתו של כל אדם זר לתחומה (חוץ מכמה סוחרים הולנדיים) בנוסף למניעת כל אזרח מלצאת מגבולותיה של המדינה, זה נשאר כך עד שנת 1853 אחרי שהגיע הקברניט (פרי) על ספינת מלחמה של ארה"ב, כדי לשכנע את היפנים, גם אם "בכוח" לפתוח את שערי ארצם בפני סחר חוץ, מאז המדינה התחילה להיפתח למערב ולמדינות העולם האחרות. אנשים התחילו להכיר את מדינת השמש, אנשיה, תרבותה, המסורת וכו'…

במאה ה 19 במיוחד בשנת 1854 הותר לאזרחי המדינה לצאת אל מחוץ לגבולותיה, ולסוחרים והזרים להיכנס למדינה. בשנת 1868החלו שינויים משמעותיים במערכות חברתיות, פוליטיות ואורח חייהם של התושבים, זוהי התקופה שבה התחיל חוק הלימוד החובה של תושבי המדינה והקמתם של בתי ספר יסודיים בכל רחבי המדינה.

ב 1894 תחילתה של המלחמה בין יפן לסין.

בתחילתה של המאה ה 20 במיוחד בשנת 1904- 1905 המלחמה בין יפן לרוסיה.

1914 מלחמת העולם הראשונה.

1925 – התרחשותו של רעש האדמה הגדול "קאנטו"

1941 – המלחמה של הפסיפיק.

תחילתה של מלחמת העולם השנייה

1945 – ההפצצה האטומית באיזור הירושימה ונגאזאקי.

 1946- הנפקת החוקה היפנית, ותחילתן של רפורמות חברתיות.

1951- חתימה של הסכמי שלום עם כמה מדינות.

1956 – הוכרז על יפן כחברה באו"ם.

1964- היערכותה של האולימפיאדה העולמית לראשונה באחת ממדינות אסיה והיא היפן.

1972- החזרתה של אוקינאווה ליפנים.

1978- חתימה על הסכם שלום בין היפן לסין.

1995- רעש אדמה גדול בשם "האנשין אוואג'י".

במאה ה 21

2002 – השתתפות של יפן והרפובליקה של קוריאה באירוח של משחקי גביע העולם בכדורגל.